Hadith - Kesusahan dan Kesabaran Rasulullah s.a.w. Berdakwah_Fortitude and Perseverance

Saturday, January 15, 2011

Dari Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Kerana (mendakwahkan) agama, aku telah ditakut-takutkan yang mana tidak ada seorang pun yang ditakut-takutkan seperti itu, dan aku telah disakiti hingga tiada siapa yang disakiti seperti ini. Telah berlalu tiga puluh malam dan tiga puluh siang berturut-turut dalam keadaan tidak ada makanan sedikit pun yang boleh dimakan oleh benda bernyawa kecuali kadar yang boleh disembunyikan oleh ketiak Bilal. Yakni kadar yang terlalu sedikit."
[at-Tirmidhi]
Anas (Allah be pleased with him) has related that the Holy Prophet (Peace be on him) said,
"In the Path of Allah I have been daunted and threatened more than any one else, and also I have been tortured more than any one else. Once I had to pass thirty days and nights in such dreadful want that Bilal and I had nothing that any living being would eat, except what little Bilal had kept hidden under his arm."
[Ma'ariful-Hadis, Shama'il Tirmidhi]

Tags :

Anas, At-Tirmidhi, Bilal, dakwah, daunted, disakiti, ditakut-takutkan, dreadful want, Fortitude, Kesabaran, Kesabaran Rasulullah, Kesusahan, Kesusahan Rasulullah, ketiak Bilal, Ma’ariful-Hadis, Path of Allah, Perseverance, realiti da’awah Rasulullah, reality in da’awah, Shama’il Tirmidhi, terlalu sedikit, thirty days, thirty nights, threatened, tidak ada makanan, tiga puluh malam, tiga puluh siang, tortured

0 comments:

Post a Comment

 
 
 

Payment for books thru PayPal

Nama Produk
Pilihan Serahan

Payment thru Bank Transfer

Nama:
Email Address:
Produk Pesanan dan Jumlah Harga dibayar.
Pilihan Serahan Produk
Bank transfer shj. CIMB : 0106-0000100-20-5
Maybank : 151016003450

Form provided by Freedback.
 
Copyright © 8 | Lan